SQL dotaz způsobil chybu SQL serveru
Všestranný pomocník FARMALL 75C | AGRI System

Všestranný pomocník FARMALL 75C

Podnik Zemspol s. r. o. se zabývá chovem masného skotu, který představuje přibližně 300 kusů dobytka. Na celé své výměře (čítající několik tisíc hektarů) obhospodařuje trvalé travní porosty. Pícniny se sečou, lisují do válcových balíků a slouží ke krmným účelům. Většina luk leží v kopcovitém terénu s kamenitou půdou. Proto je výběr techniky a nářadí důležitý, jak co se týče spolehlivosti, tak výkonu daného stroje.

Obměna vozového parku

Živočišná výroba v Břidličné si žádá každodenní péči, krmení stáda, stlaní a další různé práce v areálu i mimo něj. Tyto činnosti vykonávaly traktory značky Zetor vyrobené v minulém století. Jak je známo, živočišná výroba je velice náročná pro stroje, které se v ní pohybují. Během roku se najezdí mnoho motohodin a vliv agresivního prostředí působí negativně na každý stroj. Jak čas plyne, stroj stárne a častější opravy jsou na denním pořádku. V podniku Zemspol s. r. o. se proto rozhodli obměnit vozový park. V dubnu letošního zakoupili kompaktní traktor – Case IH Farmall 75C jako náhradu starých traktorů Zetor. Traktor Case Farmall 75C dodala firma BV-Technika a jednalo se o První prodaný Case Farmall 75C v České republice.

Farmall s dlouholetou tradicí

První Case IH Farmall byl vyroben v USA krátce po první světové válce, v roce 1923. Traktory Farmall byly velice oblíbenými stroji mezi farmáři, dokázaly zastat mnoho prací, a právě pro tento účel byly zkonstruovány. Měly lehkou konstrukci a velice nízké provozní náklady, kterými si získaly zmiňovanou oblíbenost.

Po druhé světové válce se dočkaly nové série, která vzápětí vstoupila i na evropský trh. Nová série traktorů Case Farmall měla zcela nový design a mnoho nových funkcí, například v té době ne běžně používaný vývodový hřídel. Traktory byly osazeny dieselovými motory a používaly dnešního předchůdce převodovky s násobičem točivého momentu.

Traktory Farmall prošly různými inovacemi, změnily výkonnostní třídu a název. Později byl import z Ameriky zastaven, do doby, kdy začala být poptávka po větších traktorech. Po více než devadesáti letech jsou traktory Farmall opět na trhu, a to hned v několika verzích – Farmall C, Farmall U a Farmall A.

Rozměry jsou prioritou

Traktory v Břidličné vykonávají všechny práce, co farma a chov žádá. Podnik měl při výběru nového traktoru několik požadavků. Prvním požadavkem byly rozměry. Aby bez problému vjel do stájí s dobytkem. Dalším požadavkem byl výkon, aby pokryl co nejvíce prací na farmě a mimo ni.

Dnešní výrobci traktorů nabízejí pestrou nabídku kompaktních traktorů, a tak vedení podniku mělo z čeho vybírat.

Prvním traktorem, o kterém uvažovali, byla finská značka Valtra. S traktory Valtra má podnik také dlouholetou zkušenost, vlastní celkem tři – jednu T 161 a dvakrát N 111. Valtra, ale nesplňovala dané rozměry, byla o 6 cm vyšší než horní část vstupu do stáje, prostě se do stájí se svojí výškou nevešla. Na řadu už tedy přišel zmiňovaný kompaktní traktor Case IH Farmall 75C. Se svými rozměry a jmenovitým výkonem 55/75 kW/k bez problémů splňoval všechny požadavky podniku.

Univerzálnost stroje

V době mojí návštěvy v podniku probíhaly senáže, přesněji obracení píce. Práci vykonával, kdo jiný, než traktor Case Farmall 75C se závěsným osmirotorovým obracečem píce značky Pöttinger HIT 810 N.

Na první pohled zaujmou kompaktní rozměry traktoru. Celková výška traktoru nad středem zadní nápravy činí 1784 mm, přičemž světlá výška (s nápravou 4k4) je 380 mm. Délka traktoru je 3792 mm, šířka se standardními blatníky je 1922 mm, rozvor náprav 2102 mm, rozchod kol přední nápravy je 1237 mm – 1945 mm a rozchod zadní nápravy 1327 mm – 1930 mm.

Traktor je dotížen předním závažím. I tak v agregaci osmirotorovým obracečem má menší problém, a to že při jízdě se složeným obracečem do přepravní polohy se do kopce o větším úhlu stoupání traktoru zvedá přední část, což je důsledek nízké hmotnosti předního závaží a traktoru. Výkonově obracení píce zvládá více než dostatečně. Pohotovostní hmotnost traktoru s přední poháněnou nápravou činí 2800 kg a celková přípustná hmotnost je 4800 kg.

Motor

Traktor pohání čtyřválcový motor FPT o jmenovitém výkonu 75 koní, plnící emisní normu Tier 3. Zdvihový objem motoru činí 3200 cm3, maximální točivý moment 310 Nm při 1400 ot/min s dobrým navýšením na hodnotě 35%. Traktor disponuje palivovou nádrží o objemu 90 l, vstřikovací systém je vybaven rotačním vstřikovacím čerpadlem od firmy Bosch. Ventilátor chlazení může být vybaven viskospojkou.  

Převodovka

Traktor používá převodovku s mechanickou reverzací 12 x 12 s jednolampovou suchou spojkou o průměru 280 mm. Převodovka má čtyři rychlostní stupně a tři rozsahy. Pro ovládání slouží tři páky (reverzační na volantu, řadící a rozsahová na pravé straně).

Hydraulika

Průtok hydraulického čerpadla činí 47,5 litru, maximální tlak při 2300 ot/min motoru je 19 MPa. Další průtok hydraulického čerpadla, tentokrát určeného pro řízení, dosahuje 27,5 litru, maximální tlak je omezen na 17 MPa. Počet zadních rozváděčů vnějších okruhů je jak u traktorů Case Farmall 75C tak i 55C a 65C stejný, tedy až tři mechanické (s odbočovacím ventilem lze třetí dále rozdělit – celkem tedy mohou být až čtyři okruhy). Dále jsou použity dva středové rozváděče vnějších okruhů, ovládané joystickem (volitelný spínač třetí funkce je na joysticku).

Ještě uvedu, že traktor vybavila firma BV-Technika nejen předním závažím, ale i třetím hydraulickým okruhem, dále pak i volnou zpátečkou.

Vývodový hřídel

Vývodový hřídel je plně nezávislý – 540/540E (ECO). Zapínání hřídele je přes hydraulicky ovládanou spojku. Popisovaný traktor nebyl vybaven předním vývodovým hřídelem, avšak na přání jej výrobce nabízí.

Ovládání a komfort kabiny

Vysoké produktivity lze dosáhnout také díky komfortu kabiny traktoru.  Ačkoliv traktor není nijak moc veliký, kabina je pohodlná a ergonomicky zařízena. Rovná podlaha, nové ergonomické rozvržení ovládacích prvků, to nabízí kabina traktorů Farmall C. Díky prosklenému střešnímu oknu a úzkým bočním sloupkům, lze osadit traktor čelním nakladačem, na který je pak dobrý výhled.

Na přístrojové desce se nachází všechny důležité údaje, jako otáčky motoru, digitální displej pro pojezdovou rychlost, hodiny a ukazatel hladiny paliva. Na obvyklém místě je řadicí páka, vedle ní až tři páky pro řízení vnějších okruhů, mechanická reverzace, páka pro volbu rozsahu a spojka vývodového hřídele. Po pravé ruce řidiče je polohová regulace se silovou regulací pro tříbodový závěs.  Po levé straně řidiče je volič otáček vývodového hřídele a ruční brzda. Na pravém čelním sloupku se nachází autorádio, úložný prostor (např. pro mobilní telefon), spínače pro střešní majáček, stěrač a ostřikovač čelního skla, ovládání pracovních světel a klimatizace. Co na komfort traktoru říká obsluha stroje? „Traktor má poměrně velký volant a páčku reverzace, dále pak malou páčku směrovek, pouze jednu rychlost stěračů, rádio jen se vstupem Aux. Až na tyto drobné nedostatky, které lze v tomto segmentu odpustit, jsem s komfortem kabiny spokojen. Rozmístění ovládacích prvků je rozumně v dosahu ruky, žádné přehmatávání naslepo, motorově bych řekl, že je traktor velmi slušný,“ říká obsluha stroje Lukáš Kocourek.

Zatím jsme spokojeni

„S traktorem Case IH Farmall 75C jsme prozatím spokojeni. První práce, kterou jsem s Farmallem dělal, byla stavění ohrad, tahal jsem malý vozík, později následovalo smykování se starými smyky o záběru osm metrů, traktor to zvládal, i když v kopcích bylo občas nutné podřadit, ale oceňuji jeho sílu. Následně v senážích jsem skuloval se shrnovačem Vicon – bočním kloubovým a v seně pracuji s obracečem Pöttinger. Po senážích svážím balíky na vlečce o kapacitě 14 balíků a v druhé seči jsem obsluhoval baličku kulatých balíků. Mé dojmy z Farmallu 75C jsou kladné, jezdí se mi s ním dobře, na svou hmotnostní kategorii a výkon je i vcelku pohodlný. Motorově je slušný. Vyskytly se i lehké poruchy, jako je prasklá olejová hadice do chladiče a prasklé šrouby v kotouči u řemenice,“ dodává Lukáš Kocourek a pokračuje:  „Při obracení píce s osmirotorovým obracečem traktor vykazoval zajímavé provozní hodnoty. Spotřeba se pohybovala okolo pěti litrů na hektar při otáčkách motoru 2000 za minutu, za 12 hodin práce spálil traktor asi 70 litrů paliva, pracovní rychlost dosahovala 8 km/h. Pole, na kterém souprava jezdila, bylo mírně kopcovité.

Zatím mám s novým traktorem naježděno přes 300 Mh. Jsem spokojen a na práci s ním se vždy těším a mnohdy mě i mile překvapí.“

PROHLÉDNĚTE SI VIDEO:

Soubory ke stažení: