Šikovná služba od AGRI CS eliminuje výpadky navádění

Pokrok ve vývoji navigací se v poslední době ubírá směrem k novým typům signálů. Firma AGRI CS ve spolupráci s Case IH nabízí pro všechny své traktory a sklízecí mlátičky zajímavé novinky z oblasti AFS, které představila na Tiskové konferenci v Magdeburgu. Jedná se o nové korekční signály a o službu, která zajistí překlenutí výpadku v příjmu signálu RTK. Cílem vývoje bylo zvýšit funkční bezpečnost a výkonnost navigačních systémů.

22. 1. 2014

S tím, jak se rozšiřuje spektrum nasazení GPS navigací v zemědělství, rostou také požadavky na kvalitu a spolehlivost jejich práce. Case IH na četné požadavky reaguje a pod označením RangePoint RTX uvádí na trh zcela nový korekční signál. Je určený jako vstupní řešení pro získání zkušeností se systémy automatického řízení. Je velmi spolehlivý a zaručuje maximální odchylku mezi souběžnými jízdami pouze 15 cm. Dovoluje také meziroční opakovatelnost jízd s přesností 50 cm.

Obrázek č. 1: Dvojice zánovních traktorů Case IH Puma 185 CVX EP s automatickým řízením AccuGuide byla připravena k testování služby xFill. Potvrdilo se, že pro seznámení s navigací se možnosti praktického vyzkoušení nic nevyrovná

Cenově výhodný korekční signál

Tím představuje vhodné a cenově výhodné řešení pro uživatele systémů asistovaného či automatického řízení. Uplatní se při práci se stroji s nejrůznější šířkou záběru. Signál RangePoint RTX je Glonass kompatibilní, takže s přijímači/anténami Case IH AFS 372 a s terminály/monitory FM(CFX) 750 nebo FM 1000 mohou být využívány signály GPS a Glonass. S plnou přesností začne pracovat již do dvou minut po zapnutí navigace. Signál je bezpečně k dispozici ve všech evropských zemích.

Přesto se může stát, že korekční signál RangePoint RTX nebude po určitou dobu k dispozici. V takové situaci pracují AFS systémy automaticky dále po dobu až dvou minut. Není zapotřebí speciální vybavení, jako modemy nebo přídavné přijímače, a práce na poli může plynule pokračovat dále.

Kromě toho nabízí Case IH signál RangePoint RTX v prvním roce zdarma. Tím se stane vstup do oblasti precizního zemědělství pro zákazníky firmy ještě zajímavější, nehledě ani na úroveň přesnosti 15 cm, postačující pro většinu polních prací s výjimkou setí či systému Strip-Till.

Nevyžaduje pevnou stanici

Pro zájemce o vyšší přesnost uvádí AGRI CS na trh druhý nový signál s názvem CenterPoint RTX. Ten pracuje na stejné technologii, ale umožňuje stanovit polohu s přesností méně než čtyři centimetry. Spolu se signálem CenterPoint RTX zákazníci zároveň získají zdarma signál Glonass, s nímž se příjem signálu ještě zlepší. To vede ke zřetelně lepšímu fungování stanovení polohy.

Fungování CenterPoint RTX nevyžaduje přítomnost pevné (přenosné nebo základnové) stanice. Uživatelé kompatibilních AFS monitorů mohou nový signál bez problémů využívat; postačuje pouze aktualizovat software a zažádat si o aktivační kódy u svého dealera techniky Case IH.

Třetí novinka je výsledkem snahy o vyřešení problémů s výpadky v příjmu RTK signálu. Case IH vyvinul službu s názvem xFill, určenou všem zemědělcům, jejichž automatické systémy řízení využívají korekčního RTK signálu. V případě, že bude proud dat RTK po určitou dobu přerušen (z důvodu zastínění nebo problémů v přenosu po síti mobilních operátorů), umožní xFill navigaci nadále fungovat s vysokou přesností.

Obrázek č. 2: Za jízdy se signálem RTK informoval barevný dotykový displej o kvalitním příjmu tohoto signálu a o tom, že služba xFill je připravena v případě výpadku kdykoli okamžitě zasáhnout

Reaguje bleskově

Služba je přístupná ihned v okamžiku, kdy dojde k přerušení signálu RTK. Nedojde k žádnému zpoždění, takže je možné pokračovat plynule v práci bez přerušení. Tím jsou vyrovnány výpadky spojení pomocí internetu nebo rádia, které jsou hlavní příčinou ztráty korekčních dat RTK. xFill je připravený pracovat již po prvním zapnutí navigačního systému a může od první sekundy provozu překlenout výpadky po dobu až dvaceti minut. Po dobu prvních pěti minut je zachována přesnost na úrovni do 5 cm, dalších pět minut pak odchylky mohou dosahovat 5 až 9 cm. Trvá-li výpadek v příjmu RTK korekcí 11 až 20 minut, bude stroj pracovat s odchylkami 10 – 15 cm.

Obrázek č. 3: Výpadek příjmu RTK signálu a činnost služby xFill řidič zaznamená jenom pohledem na monitor. Vlevo nahoře se rozsvítí ikona satelitu s písmenem X a vpravo pak údaje o době, po kterou může být xFill ještě k dispozici

Jakmile je příjem RTK signálu obnoven, automaticky se xFill ukončí a navigační systém pracuje opět s RTK daty. Pro fungování služby je nezbytné pouze provést update softwaru běžně používaných AFS monitorů a antén. xFill je dostupný pro navigační systémy Accu-Guide s přijímačem AFS 372, FM-750 a FM-1000. Technologie xFill je standardní výbavou navigačních systémů Case IH AFS s přesností RTK. Její využívání není zatíženo poplatky.

Testování v provozu

Abychom si mohli udělat obrázek o tom, jak nová služba pracuje, připravili v průběhu konference manažeři firmy speciální stanoviště. Bylo věnováno novinkám v oblasti AFS. Dvojice traktorů Case IH Puma 185 CVX EP byla vybavena systémem automatického řízení AccuGuide s ovládáním na monitoru AFS Pro 700, integrovaném v loketní opěrce. Systém pracoval s využitím korekčního RTK signálu, jehož zdrojem byla přenosná stanice na trojnožce na okraji pole. Výpadek v příjmu tohoto signálu byl simulován uměle.

Využil jsem možnosti usednout za volant jedné ze dvou „Pum“. Otočil jsem traktor na souvrati tak, aby byla jedna jízda vynechána, pustil volant a zapnul navigaci. Traktor byl automaticky naveden do své jízdy, přičemž se natáčela pouze kola přední nápravy, volant nikoli.

Zrychlení jsem ovládal pomocí pojezdové páky na Multicontrolleru a překvapilo mne, jakou rychlostí traktor o jmenovitém výkonu 136 kW/185 k pracoval s kypřičem Horsch Tiger 4AS o záběru 4 m. Na rovině byla spotřeba paliva 17,5 l/h, za jízdy do kopce se zvýšila na 35 l/h. Motor měl i pro zvýšené tahové nároky dostatek výkonu, takže jen zvýšil otáčky, ale pojezdová rychlost zůstávala konstantní – výhoda plynulé převodovky.

Dobře vybavený navigační systém

První jízda soupravy probíhala s využitím RTK signálu. Pole bylo zvlněné a svažité, nicméně traktor bezpečně vedl kypřič v konstantní vzdálenosti od předešlé jízdy, i když byl v některých místech značně nakloněn. Kompenzaci naklonění ve třech osách (tedy odchýlení antény na střeše kabiny od svislé osy) provádí systém T3, který na základě informací od gyroskopu přepočítává údaje o poloze na správnou hodnotu. Je standardní výbavou automatického řízení AccuGuide.

Obrázek č. 4: Pořádající zemědělský podnik Agro Bördergrün využívá značný počet traktorů Case IH. Tato Puma 225 CVX na širokých pneumatikách zrovna odvážela s pomocí dvou přívěsů balíky slámy

Testovací pozemek patřil velkému zemědělskému podniku Agro Bördergrün a právě na něm probíhal odvoz válcovitých balíků slámy (na přívěsech, tažených traktory Case IH Puma 225 CVX). Musel jsem se také několika balíkům vyhnout – stačilo vzít za volant, tím se automatické řízení deaktivovalo a balík objet. Za ním pak volant pustit a aktivovat navigaci. Nechal jsem si od manažera také vysvětlit, jak postupovat v případě, že bych chtěl svou poslední jízdu využívat jako referenční pro následující jízdy - postačuje změnit nastavení v menu.

Při dojíždění k souvrati mi manažer firmy Case IH předvedl zajímavou funkci. Poté, co jsem zvedl kypřič a zpomalil, přesunul páčku reverzoru pod volantem do polohy pro couvání. Traktor se zastavil a rozjel vzad, stále veden navigací ve své původní stopě. Této funkce se využívá často při zpracovávání souvratí, na nichž se nevyplatí se na konci každé jízdy otáčet. Traktor zacouvá zpět bez zásahů řidiče do řízení.

Po otočení na souvrati jsem se rozjel zpátky. Po několika metrech došlo k uměle vyvolanému výpadku v příjmu RTK signálu. Poznal jsem to tak, že v levém horním rohu monitoru se rozsvítila ikona satelitu s písmenkem (x) - služba xFill se aktivovala okamžitě po výpadku spojení RTK. V pravém sloupci se pak zobrazila informace o zbývající době, po kterou může být xFill ještě k dispozici. Důležité je, že nedošlo k výpadku navigace, která zůstala stále aktivní a traktor byl automaticky udržován v přímé jízdě bez jakéhokoli vybočení nebo zpomalení. Během následujících několika minut jsme dojeli zpět do výchozího postavení, stále vedeni službou xFill.

Obrázek č. 5: Při zpáteční jízdě fungovala navigace se službou xFill se stejnou přesností, jako kdyby byl příjem signálu RTK aktivní

Závěrem

Se službou xFill se firmě Case IH podařilo vyřešit nepříjemné situace, způsobené nenadálým výpadkem v příjmu korekčního RTK signálu. Doposud byl důsledkem tohoto jevu přechod navigace na signál s malou přesností a odchylky od přímého směru v řádech desítek centimetrů. To představovalo při prováděné práci, náročné na přesnost, samozřejmě problémy, takže řidič raději vzal řízení do svých rukou.  Nyní to již nebude nutné – díky xFill může automatické řízení bez přerušení pokračovat v práci ještě po dobu několika minut s vysokou přesností. A pro uživatele strojů CASE IH a kompatibilních AFS monitorů má firma AGRI CS připraveny dva nové korekční signály, dovolující snadný vstup do systémů precizního zemědělství i méně zkušeným řidičům. V ČR jsou tyto produkty dostupné v prodejní síti výhradního dovozce, společnosti AGRI CS a.s.

Další články

Axial-Flow jsem si nadělil k padesátinám

24. 8. 2022

Technologii Axial-Flow si vybral pan Vilímovský již před 17 lety kvůli způsobu...

Čím se vyznačují oblíbené cisterny Pichon?

16. 5. 2022

Článek z Agroportal24h.cz - Výběr vhodné cisterny je poměrně složitý. Zajímavou...

Prvních 75 let značky STEYR

16. 5. 2022

Osudový den 29. září 1947 znamenal začátek něčeho nového pro tisíce farmářů po...

Magnum AFS Connect

11. 4. 2022

jSklízím s benefity AXIAL-FLOW®

11. 4. 2022

Kombajny AXIAL-FLOW® jsou známé svojí maximální šetrností,...